Lidmaatschap

Verzeker je van:

  • Persoonlijke service
  • Juridische hulp
  • Loopbaanadvies
  • Maxi solidariteit
Word lid van ACV
   

Nieuws en opinie Het COV laat van zich horen

Meer nieuws
COV-uitbarsting
Leerlingen en leraren voelen zich in de steek gelaten door het ondersteuningsmodel. De ziektecijfers in onderwijs blijven jaar na jaar stijgen. Overbelaste directeurs laten van zich horen. Het basisonderwijs staat zwaar onder druk.
Lees meer
COV-ziekterapport-burn-out
Het jaarlijks Rapport Ziekteverzuim van de Vlaamse Overheid 2016 bevestigt erg consistent de trends van vorige jaren, maar we zien drie opvallende cijfers voor het basisonderwijs: het ziekteverzuimpercentage stijgt het meest in het basisonderwijs, het directiepersoneel basisonderwijs is het meest ziek, en psychosociale aandoeningen maken de hoofdmoot uit van het ziekteverzuim.
Marianne Coopman: “De data in dit rapport verrassen ons niet. Opnieuw stijgen de al hoge ziekteverzuimcijfers, in het bijzonder in het basisonderwijs. Ondertussen blijft het wachten op een duurzaam lange termijnplan over de legislaturen heen dat de noden in de Vlaamse basisscholen moet opvangen, werkbaar werk mogelijk moet maken en de kwaliteit van het basisonderwijs moet garanderen. Waar blijft de politieke moed om écht werk te maken van het toekomstplan basisonderwijs? Actie is nodig.” 
Lees meer
COV-ze-spelen-met-vuur-3
Het COV is tevreden dat de knelpunten in het rapport over het ondersteuningsmodel werden opgelijst. Zo wordt zeer duidelijk wat de gevolgen zijn van de invoering van het ondersteuningsmodel en welke vragen dringend opgelost moeten worden. Met het rapport komen de opgekropte frustraties over de invoering van het M-decreet mee aan de oppervlakte. Voor het COV is het nu belangrijk om ook oor te hebben voor de juffen en meesters in het veld die aan alle leerlingen maximale kansen willen bieden, maar die aan het verzuipen zijn. De daarbij aanhoudende onderfinanciering en de te krappe omkadering van het basisonderwijs maakt het onderwijspersoneel ziek. Het COV vraagt minister Crevits om oplossingen voor de opgelijste knelpunten in het ondersteuningsmodel maar dringt ook aan op een duurzame aanpak van de optelsom van dagelijkse zorgen van juffen en meesters in het gewoon – en buitengewoon onderwijs.
Lees meer
COV-Tijdsonderzoek
De onderwijsvakbonden roepen leraren massaal op om mee te doen aan Het Grote Tijdsonderzoek. We willen onze volle steun geven aan dit project, want een correcte inschatting van de werkdruk van leraren is cruciaal voor het verdere verloop van het loopbaandebat. De onderwijsvakbonden verspreiden deze oproep vanaf vandaag via alle mogelijke kanalen.
Lees meer
COV-hand-genoeg
Ja, het is genoeg geweest. Duidelijker kan ik het niet zeggen. De onrust in het basisonderwijs neemt ongezien toe. De argumenten zijn divers en legitiem. Kleuterscholen willen meer middelen, juffen en meesters zitten met de handen in het haar door de toegenomen zorgdruk, schoolleiders weten van geen hout meer pijlen te maken, tijd voor overleg en professionalisering ontbreekt, …  Op de koop toe wordt te pas en te onpas de kwaliteit van het basisonderwijs in vraag gesteld. De kwaliteit van onze teams die elke dag in moeilijke omstandigheden werken! Het onderwijspersoneel neemt dit niet meer.
Lees meer
Meer nieuws
COV-thema
Het COV volgt verschillende thema’s nauw op. Thema’s die inspelen op de actualiteit en de noden van kwaliteitsvol basisonderwijs. Soms organiseren we acties of zetten we een campagne op.
Lees meer
kerstkaart 2017
 "Droomwerk(en) in onderwijs", dat werd het thema van onze kerst- en nieuwjaarswens 2018, met riso-print illustratie van Pieter Fannes. Waar dromen onderwijsmensen van? 
We wensen je een warme kerst en een krachtig 2018 !
Lees meer

Nationale betoging #pensioengeknoei: dank jullie wel!

Dank jullie wel voor jullie steun en aanwezigheid bij de nationale betoging van 19 december Stop het #pensioengeknoei! Ondanks onze bescheiden oproep en de eindejaarsdrukte net voor de kerstvakantie, mochten we toch een mooie COV-delegatie van besturen en militanten verwelkomen. Jullie warme aanwezigheid,  ongebreideld enthousiasme, creatieve voorbereidingen en solidaire inzet voor en tijdens de nationale betoging gaf het COV de uitstraling en de positieve energie die bij ons past! Dank jullie wel! Kijk op onze facebookpagina voor het volledige fotoalbum! Ook op twitter kan je ons volgen.
17-03-17-COV-master
Na twee schooljaren met tijdelijke maatregelen, de (pre)waarborgregeling en de GON-bevriezing is het hoog tijd voor een kwaliteitsvol ondersteuningsnetwerk. De middelen zullen terechtkomen waar de leerlingen met noden te vinden zijn. Voor het personeel van het buitengewoon onderwijs start op 1 september 2017 de uitrol van dit nieuwe model als een project van drie jaar. Zo kan de verschuiving van middelen en personeel geleidelijk gebeuren.
We geven een antwoord op de meest gestelde vragen over het ondersteuningsnetwerk.
Lees meer
campagnebeeld-basisonderwijsindelift-lr
Het COV wil het basisonderwijs in de lift! Het Vlaams basisonderwijs is top. En dat willen we zo houden. Want iedereen weet het: de kwaliteit van het basisonderwijs is cruciaal voor de verdere schoolloopbaan en dus voor de toekomst van elk kind. De verwachtingen zijn hooggespannen. De noden zijn bekend. Waar wacht de Vlaamse regering dan nog op?
Het COV vraagt dringend meer investeringen in basisonderwijs. We hebben hier negen redenen voor.
Lees meer
COV-publicaties-Basis-rek
Met Basis ben je direct mee met de onderwijsactualiteit: 11 keer per jaar brengen we via dit tijdschrift nieuws, achtergrond en duiding bij de onderwijsactualiteit. Ook bredere maatschappelijke onderwerpen komen aan bod. 
Per nummer uit de lopende jaargang kan iedereen enkele artikels downloaden. Leden kunnen Basis volledig online lezen via links naar de pdf.
Lees meer
AeropolisII-wijzijnverhuisd-COV

Het COV staat voor je klaar!

Het COV staat voor je klaar vanaf deze locatie: Britsierslaan 5, 1030 Brussel. Ons algemeen telefoonnummer is 02 244 37 00. 
  • Op zoek naar een telefoonnummer of mailadres? Je vindt alle info op de contactpagina.