Jouw stem voor een sterker basisonderwijs

Cover Basis 3 2019
Het klinkt als een boutade, maar het is daarom niet minder waar: het zijn zeer belangrijke verkiezingen. Op 26 mei bepalen we met zijn allen welke visie op de toekomst van Vlaanderen, België en Europa de komende vijf jaar het beleid zal bepalen. 

Marianne Coopman: “Het onderwijs is een van de voornaamste verkiezingsthema’s. Een aantal partijen verbergen niet dat ze graag de portefeuille van onderwijs willen binnenhalen. Voor het COV is het vooral belangrijk dat wie ook de volgende minister van onderwijs wordt, hij of zij oprecht beseft dat de spil waarrond alles draait de leraar is. Hij is de professional. Hij geeft elke dag in vaak moeilijke omstandigheden het beste van zichzelf om aan alle leerlingen kwaliteitsvol onderwijs te geven. De voorbije legislatuur hebben de sociale partners een cruciale en ook constructieve rol gespeeld in het onderwijsbeleid. Het is belangrijk dat dat ook in de toekomst zo blijft. Want de stem van de leraar moet gehoord worden.”
“Stemmen is in ons land een plicht. Maar het is bovenal ook een kans die je niet mag laten liggen. Stemmen is helemaal niet vrijblijvend. Het is wikken en wegen en weloverwogen naar de stembus gaan. Lees zeker ons verkiezingshuiswerk nog eens door: stevige standpunten over werken in onderwijs met daarnaast een heldere duiding wat de partijen hierover denken. Zorg er zo voor dat jouw stem bijdraagt tot een sterker onderwijs.”
In Basis-2 (hier en hier), Basis-3 (hier en hier) en Basis-4 (hier) legden we de Vlaamse democratische partijen een aantal stellingen voor. De antwoorden zijn niet altijd onverwacht. Wel geven ze duidelijkheid over de manier waarop de verschillende partijen naar de sociaaleconomische thema’s, het onderwijs, de leraar en het sociaal overleg kijken. In dit slotstuk bundelen we een aantal stellingen die ons als onderwijsvakbond het nauwst aan het hart liggen. Ze hebben een link met de autonomie en professionaliteit van de leraar, met zijn arbeidsvoorwaarden en met de kwaliteit van onderwijs.